„Mindenható Isten,
te az egész világmindenségben,
de legkisebb teremtményedben is jelen vagy,
és gyengéd szeretettel veszed körül
mindazt, mi létezik.
Öntsd belénk szereteted erejét,
hogy óvjuk az életet és a szépséget,
tölts el minket békével,
hogy fivérként és nővérként éljünk,
és ne ártsunk senkinek!”
(Ferenc pápa imája)
2024. április 22-én (hétfőn) tartottuk iskolánkban a Teremtésvédelmi Témahetünk és Fenntarthatósági Témahetünk nyitónapját. Előzetes feladat gyanánt évfolyamonként kézműves munkák elkészítésére kértük a gyerekeket, melyet a hét folyamán délután, játékosan lehetett elkészíteni Fehér Csabáné segítségével. Ehhez kapcsolódó videókat is mutattunk nekik. A hétindító áhítat keretében Kiss Attila hitoktatónk beszélt a teremtésvédelemről.
A Fenntarthatósági Témahetet öt kiemelt téma köré csoportosítottuk: a légkörről, a szabadidőről, a körforgásos gazdaságról, a hulladékról és a tudatos fogyasztásról szóltak programjaink. A témahét keretében, ami idén A Föld napjával indult, számos érdekes, és igen hasznos programon vehettek részt a gyerekek. Nagy sikert arattak a minden évben megtartott, igen színvonalas előadások, melyeket a 7. és 8. évfolyamos tanulóink tartottak ebben az évben is az iskola összes osztályának. Ezeket a természettudományos tantárgyakat tanító kollégáink, Vácziné Boray Szilvia, Bokor Zsuzsanna, Nagy Borbála és Kuti Margit kiegészítették és összefoglalták. A naprakész információkat tartalmazó prezentációs előadások, melyeket az iskola aulájában vetítettünk ki a közönségnek, olyan témákat dolgoztak fel, mint a felelős hulladékkezelés, a tudatos vásárlás és fogyasztás, az újrahasznosítás lehetőségei és módjai, a környezet- és természetvédelem főbb szempontjai, valamint a légkör és a globális felmelegedés problémái. Az elgondolkodtató előadásokat követően értékes beszélgetések folyatására nyílt lehetőség az osztályokkal a természeti értékek és a víz védelméhez kapcsolódóan.
Még korábban, március 22-én, A víz világnapja alkalmából készítettek diákjaink plakátokat, A víz a békéért témában. Az elkészült munkákat értékeltük, és az aulában kiállítást készítettünk belőlük, hogy az iskola tanulói is megtekinthessék. A víz világnapi plakátkiállításunk fő üzenete ez volt: „a víz békét teremthet, de olykor konfliktusok forrása is lehet. Ha kevés, ha szennyezett, ha nem fér hozzá mindenki egyenlően, mind-mind feszültséget kelthet közösségek vagy országok között”. Ezt a színvonalas kiállítást váltotta április 22-től A Föld napjához kapcsolódó plakátkiállítás, amelynek keretében a 7-8. évfolyam legjobb alkotásaival találkozhattak a gyerekek az iskola folyosóin.
Hogy felhívjuk a figyelmet a közlekedéssel kapcsolatos környezetvédelmi kérdések fontosságára, Diákönkormányzatunk egy kezdeményezést indított. Minden reggel egy ,,Mivel érkeztél ma az iskolába?” számláló várta a gyerekeket. Mindenki leadta voksát egy kis üveggolyó elhelyezésével a megfelelő vödröcskébe, attól függően, hogy gyalog, kerékpárral, tömegközlekedéssel, vagy autóval jött. Érdekes volt látni, ahogy a gyerekek maguk is megdöbbennek, mennyien közlekednek autóval, pedig sokan a közelben laknak. A hetedikes és nyolcadikos diákokat, amikor előadásuk közben kitértek a légszennyezés kapcsán a közlekedés problémájára, érzékletesen szemléltetve ezt, és utalva a reggel látott felmérési eredményekre.
A témahéten nem csak elméleti munka zajlott, iskolakertünkben is dolgoztunk. A körülöttünk lévő flóra és fauna aktív védelmére és támogatására a gyerekek bogárszállót és madáritatókat helyeztek ki. Rengeteg virágos növény került osztályonként elültetésre a magaságyásokba, ezzel is életteret biztosítva a jövőnk zálogainak a beporzó rovaroknak. Zöldségkertet is ültettünk, amellyel a frissen termő, hazai zöldborsó, répa, retek, saláta, sárgarépa, kukorica és napraforgó fogyasztására hívjuk föl folyamatosan a figyelmet. A korábban elültetett hagymából szedtünk, majd néhány szeletet zsíros kenyérre raktunk, amit közösen elfogyasztottunk. A diákok talicskával helyezték át a komposztot, a megfelelő helyre. Az iskolakerti munkán a gyerekek maguk is átélhették a környezetünk védelmében végzett aktív cselekvés örömét. Célunk volt, hogy ne csak olvassunk róla és elődadásokat hallgassunk a témában, hanem tegyünk is érte.
A Zöld osztály versenyben azt az osztályt díjazzuk, amelyik leginkább figyelt a környezetében megvalósítható, aprónak tűnő, de igen fontos szempontokra: a villany lekapcsolására, a vízcsapok elzárására és az osztálykomposztláda használatára. Mindezt az egész Teremtésvédelmi Témahéten és Fenntarthatósági Témahéten figyeltük és pontoztuk, arra ösztönözve a gyerekeket, hogy otthon is tartsák szem előtt ezeket az elveket. Az előadások mellett a diákok digitális kultúra órán Ónodi Judit informatika szakos tanár vezetésével digitálisan szerkesztettek plakátokat, így hívták fel a figyelmet a téma fontosságára.
A Teremtésvédelmi Témahetet, és egyben Fenntarthatósági Témahetet jó hangulatú, közös zenés áhítattal zártuk. Ezen elhangzott Ferenc pápa teremtésvédelemmel kapcsolatos gondolata: „Bár nem jó a helyzet és a Föld szenved, még mindig nyitva a lehetőség ablaka. Még mindig időben vagyunk. Ne hagyjuk bezárulni!” Mindannyian egyetértettünk a figyelmeztető, ám reményteli szavakkal, és azzal is, hogy mindent meg kell tennünk a Föld jövőjéért.