Az iskolaérettség, amely az iskolai életre való alkalmasságot jelenti, 5-7 év közé tehető. Az alábbi felsorolás a teljesség igénye nélkül, vázlatosan nyújt áttekintést arról, hogy milyen ismeretek megléte fontos a kis elsős számára.
- nevének, korának, lakhelyének ismerete
- szülei neve, foglalkozása testvéreinek az adatai
- a család felépítése – fiatal, idős fogalma
- a testrészek megnevezése – funkciójuk ismerete
- a tisztálkodás és a fogápolás szabályai
- a jellemzőbb foglalkozások ismerete az egyes szakmák szerszámainak felismerése
- térbeli távolságok megítélése – közel, távol
- a gyalogosokra vonatkozó alapvető közlekedési szabályok ismerete
- a ház helyiségeinek, berendezési tárgyainak megnevezése
- a háztartási gépek nevének ismeret – funkcióik tudása
- a zöldségesben, gyümölcsösben termő növények felismerése
- a ház körül élő állatok megnevezése, csoportosítása (pl. szőrös, tollas), hasznuk, gondozásuk, védelmük ismerete
- erdőben, mezőn, vízben, vízparton élő jellemző állatfajok ismerete (esetleg táplálkozási módjuk megnevezése)
- hazánkban nem élő, csupán állatkertben látható állatok megnevezése
- a színek felismerése
- a napok nevének sorrendbe történő tudása
- a napszakok és a napirend összefüggése, megnevezése
- az események történési sorrendjének helyes megítélése
- az évszakok megnevezése és jellemzőik ismerete
- az öltözködés és az időjárás kapcsolata
- az érzékszervek által felfogott ingerek megnevezése
- a számok felsorolása tízig, tárgyak számlálása
- kisebb-nagyobb, magasabb-alacsonyabb, hosszabb-rövidebb, könnyebb-nehezebb, több-kevesebb fogalma
- tárgyak egyenlővé tétele (1-10)
- egyszerűbb sorozatok szabályának felismerése és annak folytatása
- kör, négyzet, háromszög felismerése, megnevezése
- alatt, felett, között, mellett, előtt, mögött fogalmának ismerete
- egész-rész viszonya
- megfelelő szóbeli kifejezőképesség, érthető, folyamatos beszéd
- a hallással felfogott utasítások megértése és teljesítése, növekvő figyelemtartás
- rajzaiban az adott tárgy, élőlény lényeges jegyeinek feltüntetése, az arányok, távolságok érzékeltetése
- önkéntelen emlékezeti bevésés és felidézés
- fogalmi gondolkodása kialakulóban van
- önállóság az öltözködésben, tisztálkodásban, étkezésben
- megfelelő közösségi magatartás, a viselkedés alapvető szabályainak ismerete