Pénz7 az alsó tagozaton

Az idei tanévben a jubileumi Pénz7-en alsó tagozaton elsősorban a szervezők központi ajánlásait és foglalkozási tervét dolgoztuk fel. Az órát egy bevezető beszélgetéssel indítottuk, ahol a következő kérdésekre kerestük a válaszokat.

  • Hogyan képzeled el magad felnőttként?
  • Miben más a felnőttek élete, mint a gyerekeké?
  • Mire költ egy gyerek és mire a felnőttek? Honnan van pénzük a felnőtteknek? És a gyerekeknek honnan lehet pénzük?
  • Van-e célod, amire gyűjtesz?
  • Régen árukat cseréltek, aztán később arannyal, ezüsttel fizettek az emberek. Tudod-e, hogy mivel fizethetünk manapság?

A gyerekekkel nagyon érdekes és előremutató beszélgetést folytattunk ezekről a témákról. Ezt követően áttértünk a gyerekek életkorához illeszkedő pénzügyi fogalmak megbeszélésére. Az alábbi megállapításokra jutottunk

  • Szinte minden pénzbe kerül, a pénzért meg kell dolgozni, és azt be kell osztani.
  • Céljaink megvalósításához fontos végiggondolni, azaz megtervezni, hogy mit és mikor kell megtennünk, hogy elérhessük.
  • Mindig azt az elért célt becsüljük meg leginkább, amelyikért mi magunk is megdolgoztunk.
  • Fontos, hogy takarékoskodjunk, egyrészt a céljainkra, másrészt, hogy váratlan helyzetekben legyen tartalékunk.

A téma feldolgozását segítette a Magyar Nemzeti Bank kiadásában megjelent Mesés gazdagság című mesekönyvben található, A megszolgált pénz című mese, és a hozzá kapcsolódó feladatlap, amelyet csoportmunkában oldottak meg a gyerekek. Az órát egy takarékossággal kapcsolatos kvízzel zártuk.

Volt olyan alsós osztályunk is, amelyik a Pénz7 keretében ellátogatott a Pénzmúzeumba, ahol a diákok részt vett a Kincskeresés a múzeumban című múzeumpedagógiai foglalkozáson. A múzeum bejáratában két kedves kis robot fogadta őket, aztán pedig a foglalkozás keretében rengeteg izgalmas plusz információval gazdagodtak például arról, hogy régen miket használtak az emberek fizetőeszközként, vagy hogy milyen biztonsági intézkedésekkel védik a hatóságok a mai magyar bankjegyeket. A foglalkozás végén saját kis aranynyomdás matricát készíthettek, és kipróbálhatták, hogy mennyire nehéz egy igazi aranytömb, és miután megfejtettek egy rejtvényt, sikeresen megszerezték a kincset, a robot alakú kis kulcstartókat.

 

Pénz7 a felső tagozaton

Felső tagozatra járó diákjaink pénzügyi tudatosságra nevelése mindig is kulcsfontosságú kérdés volt, ám napjainkban különösen aktuális nemcsak a pénzügyi ismeretek elsajátítása, de a veszélyek felismerése és kezelése is.

A felsősökkel főleg osztályfőnöki órák keretében beszélgettünk a bankkártya online használatáról, az internetes vásárlásokról. Elenyésző számban, de diákjaink között is van már olyan, aki rendelkezik bankkártyával. Kitértünk arra is, hogy manapság visszaszorulóban van a készpénz használata, de ettől függetlenül fontos, hogy ismerjék a bankjegyeket, és tudják, melyiknek mennyi az értéke. Megbeszéltük, hogy egy internetes vásárlás során mire kell fokozottan ügyelniük. Egy oktatóvideó kapcsán arról is beszélgettünk velük, hogy hogyan juthatnak némi bevételhez a tanulók a későbbiekben, már akár tizenéves korban is. Ezek közé tartozik az ajándékba kapott pénz, a zsebpénz, szülői engedéllyel a diákmunka, a megunt játékok és kinőtt ruhák esetleges eladása, vagy akár az önkormányzati és egyéb pályázatok.

Mivel korábbi osztálykiránduláson azt tapasztaltuk, hogy sok diák továbbra sem ismeri a pénz értékét (rengeteget költenek felesleges dolgokra, például nassolnivalóra), ezért jövő évi célkitűzésünk részben az, hogy megtanítsuk őket a tudatosabb pénzgazdálkodásra.

 

Pénz7 idegen nyelven

A március 48-ig (hétfőtől péntekig) tartó héten a Pénz7-et az idegennyelv oktatás kereteibe is szerettünk volna belevinni. Egészen a kicsiktől elkezdve, természetesen a saját szintjüknek megfelelően oldottuk meg a feladatot, hiszen a pénz fogalmát már ők is ismerik és használják is azt. A témahét honlapján elérhetőek a tananyagok német és angol nyelvű verziói is, ami nagyon megkönnyítette a feldolgozást. Az interneten is számtalan videó és dokumentum található ebben a témában. A kihívást az jelentette, hogy ezt a rengeteg információt úgy szűrjük meg, hogy az adott korosztály érdeklődési körének megfeleljen. A különböző kvízjátékok nagy segítséget jelentettek abban, hogy interaktívvá tegyük az órát, ám a gyerekek a játékos-zenés videókat fogadták nagyobb örömmel. A különböző országok pénznemeit, azok különbözőségét is vizsgáltuk, illetve a füzetbe jegyeztet is készítettünk ezekről. Továbbá fejlesztettük a gyerekek szókincsét, és egyéb idegen nyelvi kompetenciáikat. A Pénz7 alatt jól szórakoztunk, sok érdekes témát érintettünk a gyerekek kérdéseiből pedig látszódott, hogy érdekli őket a téma. Ez megerősített bennünket, hogy a további évek idegen nyelvi tananyagában is valós helye van ennek a projekthétnek.